Avoinna tänään 6 - 23

 

Lentokoneet

  

Museokone Hanssin-Jukka on Suomen sotamuseon omaisuutta, mutta sitä säilytetään Kauppakeskus Tuuloseen tehdyssä hangaarissa. Ilmailumuseoiden käytännön mukaisesti yleisö ei pääse koneisiin vaan niitä säilytetään vitriineissä. Lue lisää tästä.

Kauppakeskus Tuulonen on saanut myös toisen lentokoneen Hanssin Jukan saapumisen jälkeen. Ilmavoimien koulukoneena vuosina 1940-1960 ollut Focke-Wulf Stieglitz ripusttiin kattoon kauppakeskuksen sisätilaan Tokmannin edustalle.

Vuonna 2009 entisöity kone on ollut aiemmin esillä kauppakeskus Tuurissa. Sieltä kone siirrettiin pois suuren remontin tieltä.

Tuulosen konekokoelmaa täydentävät sekä Mig-21 että Draken, jotka olisivat muuten menneet romutukseen. Nyt koneet ovat esillä kauppakeskuksen ulkopuolella ja ne on maalattu uudelleen.

Mikojan-Gurevitš MiG-21 on maailman eniten valmistettu yliääninen suihkulentokone, jota tehtiin 11 496 kappaletta Neuvostoliitossa vuosina 1959–1985.Draken puolestaan on ruotsalaisvalmisteinen hävittäjälentokone, jota Saab tehtaili vuosina 1955–1974.

Koneita varten rakennettiin jalustat ja ne on valaistu, jotta niitä voi ihastella myös pimeänä vuodenaikana.

Syksyllä 2020 kokoelmaan saapui suihkuharjoituskone BAe Hawk Mk.51 runko. Koneessa ei ole siipeä eikä moottoria, sillä konetyyppi on yhä käytössä ilmavoimilla. Ohjaamovarustukseltaan saamamme HW-338 on täydellinen. HW-338 palveli ilmavoimissa vuosina 1985-2017. Viimeiset vuotensa kone toimi taitolentoryhmä Midnight Hawksin näytöskoneenna upeissa shownäytöksissä. Midnight Hawks on tunnettu maailmalla erittäin taitavista esityksistään.

Keväällä 2021 valikoimaamme saapui uutuutena Mil Mi-8P HS-6 HELIKOPTERI. Helikopteri sijoitettiin piha-alueelle hävittäjiemme seuraan. Mil Mi-8 on Neuvostoliitossa valmistettu keskiraskas kuljetushelikopteri. Kopterin suunnittelu aloitettiin vuonna 1957 ja tarkoituksena oli kehittää kuljetushelikopteri korvaamaan Mil Mi-4 -kopteri. Mil Mi-8 kehitettiin alun perin yksimoottoriseksi, nelilapaisella potkurilla varustetuksi kopteriksi ja sen ensilento tapahtui 24.6.1061. Sekä Aeroflot että Neuvostoliiton armeija vaativat kopterin muuttamista kaksimoottoriseksi. Koska sopivaa moottoria ei ollut olemassa, kehitti Isotov-suunnittelutoimisto helikopteriin sopivan turbiinimoottorin. Kaksimoottorisen prototyypin ensilento tapahtui 17.9.1962. Alun perin koneessa oli nelilapainen pääroottori ja sama vaihteisto kuin Mil Mi-4 -kopterissa. Vasta vuonna 1964 se sai viisilapaisen pääroottorin. Mil Mi-8:n sarjavalmistus alkoi vuonna 1965. Mi-8P on kopterin matkustajaversio ja Mi-8T kuljetusversio. Kopteria on sarjavalmistettu eri versioina vähintään 11 000 kpl. Mi-8 oli käytössä etenkin Neuvostoliitossa ja on edelleen erittäin laajasti Venäjällä ja muissa IVY-maissa käytetty kuljetushelikopteri. Suomessa sitä pidettiin verrattain luotettavana. Suuren osan Venäjällä tapahtuneista Mi-8:n onnettomuuksista uskotaan johtuvan sääntöjen noudattamatta jättämisistä.