Museokone Hanssin-Jukka on Suomen sotamuseon omaisuutta. Ilmailumuseoiden käytännön mukaisesti yleisö ei pääse koneisiin vaan niitä säilytetään vitriineissä. Hanssin-Jukan perinneyhdistys ry. pyrkii mahdollisuuksien mukaan avaamaan tilan yleisölle.
HANGAARI SULJETTU KESÄN 2024 OSALTA
Vapaa pääsy!
Opastetut esittelyt tilauksesta ryhmille p.040 83 53 412
Pyrimme lisäksi pitämään hangaarin avoinna kauppakeskuksen tapahtumapäivinä.
Tervetuloa!
Hanssin-Jukan perinneyhdistys ry. tiedottaa avoinnaoloajoista nettisivuillansa ja multimedialaitteissa. Pyrimme pitämään näyttelyä avoinna sesongin aikana lähes päivittäin.
Kauppakeskuksen sisätiloista löytyy kattava tietopaketti Hanssin-Jukan historiasta. Lisäksi tarjolla kaksi multimedialaitetta asiakkaille käytettäviksi. Sinne on päivitetty oleellista tietoa Hanssin-Jukan eri historiallisista vaiheista aina nykypäivään asti. Kuvavalikoima on myös kattava. Multimediaa on täydennetty myös 360-kuvauksella, jolloin asiakkaat pääsevät tutustumaan koneen sisätiloihin laitteiden avulla.
MUISTATKO LENTOKONEKAHVIO HANSSIN-JUKAN?
Harvinainen amerikkalainen matkustajakone päätyi siviili-ilmailun uransa jälkeen Suomen Ilmavoimiin toisen maailmansodan aikana ja sen jälkeen koko kansan lentokonekahvioksi Hämeenlinnaan.
Useat muistavat henkilökohtaisesti suositun, Ilmavoimien vanhasta kuljetuskoneesta tehdyn lentokonekahvion, Hämeenlinnasta 1960-70 luvuilta. Hanssin-Jukasta tuli kahvioaikana Hämeenlinnan maamerkki ja mm. useiden luokkaretkien etappi. Harvinaisen Douglas DC-2 tyyppisen lentokoneen historia on muutakin kuin kahviona toimiminen. Hanssin-Jukka valmistui Yhdysvaltain Santa Monicassa tammikuussa 1935 ja luovutettiin uutena matkustajaliikenteeseen Alankomaiden kuninkaalliselle lentoyhtiö KLM:lle.
Menestyksekkään siviiliuran jälkeen KLM:ssa De Haan – Kukko – nimellä tunnettu matkustajakone siirtyi erikoisen järjestelyn myötä Suomen Ilmavoimien ensimmäiseksi kookkaaksi kuljetuskoneeksi. Koneen Ilmavoimillemme hankki ruotsalainen aatelismies, lentäjä ja Suomen ystävä kreivi Carl Gustav von Rosen. Carl Gustav palveli ammattilentäjänä KLM-yhtiössä ja sodan uhan tiivistyessä 1939 hän keräsi rahalahjoituksia ruotsalaisilta varakkailta aatelisilta. Näillä rahoilla hän saattoi hankkia itse asiassa oman työkalunsa De Haanin josta tuli Hanssin-Jukka. Carl Gustavin isä kreivi Erik von Rosen oli lahjoittanut Suomen Valkoiselle Kaartille sen ensimmäisen lentokoneen keväällä 1918 – näin vaatimattomalla alulla perustettiin Suomen Ilmavoimat.
Hanssin-Jukka saapui Ilmavoimille helmikuun lopussa 1940 ja ehdittiinpä sillä tehdä pommituslentokin Neuvostoliittoa vastaan. Hanssin-Jukka näytti sitten kyntensä jatkosodan aikana, kun tarve ilmakuljetuksille oli huutava. Sota olisi edellyttänyt useita Hanssin-Jukan kaltaisia lentokoneita mutta ”Härmän häjymme” joutui yksin hoitamaan nämä tehtävät. Hanssin-Jukka toimi myös Suomen ”Air Force Onena” eli marsalkka Mannerheimin hovikoneena. Ilmavoimissa lentokoneemme tehtävät päättyivät vuonna 1955 ja jo romutustuomion saanut Hanssin-Jukka saikin yllättäen uuden elämän kun siitä tehtiin lentokonekahvio Hämeenlinnan keskustaan kesällä 1959.
Lentomatkailu oli tavalliselle suomalaiselle melko harvinaista vielä 1960-luvulla mikä lienee osaltaan siivittänyt lajissaan erikoisen kahvilatyypin suosiota. Mutta myös kahvion tarjonta oli herkullista sekä tunnelma aivan omanlaisensa: kauniina kesäpäivänä oli unohtumatonta nauttia kahvihetki lentokoneen siipiterassilla. Lopulta kahvioaika tuli päätökseen vuonna 1981 kun parinkymmenen vuoden ulkoilmassa olon kauhduttama huonokuntoinen lentokonevanhus siirrettiin Luonetjärvelle odottamaan mahdollista entisöintiään.
Entisöintityö odotti kuitenkin lähes kolme vuosikymmentä kunnes museolentokoneiden entisöinnissä kunnostautunut Ilmasotakoulun Kilta teki suurtyön pahoin ravistuneen Hanssin-Jukan täydellisessä entisöinnissä. Hanssin-Jukka valmistui uuteen loistoonsa syksyllä 2011 mutta komealle museokoneelle ei yrityksistä huolimatta löytynyt sopivaa sijoituspaikkaa. Hanssin-Jukka varastoitiin Luonetjärvelle odottamaan toimivaa ratkaisua näytteille asettamisesta.
Ilmailun harrastajat ja Hanssin-Jukan ystävät Hämeenlinnan seudulta aloittivat vuonna 2014 hankkeen museolentokoneen saamiseksi näytteille Hämeenlinnaan. Monien neuvotteluiden, aikeiden, kyselyiden ja suunnitelmien lopputuloksena Hanssin-Jukka päätettiin sijoittaa sille varta vasten rakennettavaan kookkaaseen vitriiniin Kauppakeskus Tuuloseen Tuuloksessa. Vitriini nimettiin Hanssin-Jukka Hangaariksi.
Hanssin-Jukan perinneyhdistys ry kerää vapaaehtoisen kannatusmaksun näyttelytilan avoinna ollessa.
Hangaariin on kaikilla siis vapaa pääsy!
HANGAARI AVOINNA SESONGIN ULKOPUOLELLA VAIN TILAUKSESTA SEKÄ KAUPPAKESKUKSEN TAPAHTUMAPÄIVINÄ.
- SEURAA TUULOSEN ILMOITTELUA
Hangaariin on vapaa pääsy! Nähtävillä myös paljon muita ilmailuhistoriaan liittyviä esineitä.
Syksyllä 2020 kokoelmaan saapui suihkuharjoituskone BAe Hawk Mk.51 runko. Koneessa ei ole siipeä eikä moottoria, sillä konetyyppi on yhä käytössä ilmavoimilla. Ohjaamovarustukseltaan saamamme HW-338 on täydellinen.
Tervetuloa!
Opastetut esittelyt tilauksesta ryhmille p.040 83 53 412
katso lisää www.hanssinjukka.fi
Hanssin-Jukan Perinneyhdistys ry
Multasillantie 44
14810 Tuulos
www.hanssinjukka.fi
kimmo.salomaa63@gmail.com